18.3.11

Suatu Nasihat Dari Arifbillah


Suatu ketika dahulu semasa Arwah Guru masih ada di alam fana ini...DEN di nasihatkan sesuatu yang jadi pegangan DEN sehingga DEN selalu aje COOL..Namun perkataan2 di bawah ini bukanlah kenyataan dari guru DEN cuma adalah intipati dari pengajian DEN bersama beliau selama ini.

Baik Buruk semua dari ALLAH s.w.t. Kita sebagai Hamba terima aje..No question ask.
Penderitaan, kesakitan serta segala yang buruk seperti bala atau pun segala anugerah adalah dari Allah s.w.t menunjukan PERHATIAN ALLAH s.w.t terhadap kita. Sewajarnya kita bersyukur kerana ALLAH s.w.t memberi perhatianNYA. Syukur.

Namun kita seharusnya binasa kalau ALLAH s.w.t menyuruh kita mencari dunia yang lain serta Tuhan yang lain...Dalam masa lapang cubalah renungkan apakah maksud perkataan ini, insyaallah hati yang keras dan bebal bisa mengalirkan air mata....

Maksudnya WAJIBLAH kita bersangka baik 100% kepada ALLAH s.w.t.
Contoh...kita rasa Allah benci kita bila kita ditimpa apa-apa Musibah..Maka Wajiblah kita bersangka baik..Musibah itu sebagai kasih sayang Allah s.w.t untuk mendidik kita. Fahami akan Ar-Rohman dan Ar-Rohim.
Begitu juga kalau kita di kurniakan bermacam-macam nikmat hendaklah kita yakin bahawa Allah s.w.t sedang mendidik kita supaya bersyukur..saling membantu, menderma dll.


Memang sukar untuk sampai ketahap di atas...Namun sekurang kurangnya kita sudah ada panduan bilamana apa2 jua yg menimpa kita samada "baik" atau "buruk". Pelan2 kayuh.


Di hari jumaat ini kalau kita berselawat..Rasulullah s.a.w sendiri mendengar tanpa sebarang perantaraan malaikat seperti hari 2 yang lain. Di syorkan 1000x. Allahumma solliala Muhammad..


KOMENTAR:

Bagus betul nasihat ni kan....patutnya ko guna dulu sebelum ko nak bg tau pd org lain,

Ya ayyuhallazina amanu lima taquluna ma lataf'alun. Kabura maqtan indallahi antaqulu ma lataf'alun.

ko confirm tak faham makna dan ayat mana kan? ko mana gheti baca quran, kalau nak jadi guru, sekurang2nya ayat2 yg biasa dan popular kenalah hafal dan faham maknanya, jgn kullu jadi qullun....malu kat org aje.....gelar diri sifu segala sifu tapi mengaji pun tak tau.

Nanti bising dlm mailing list ko kata den sifu segala sifu dlm perubatan....he he dlm perubatan pun ko tak layak bergelar sifu, tapi sifu segala sifu dlm TEMBERANG ko nombor 3 je lepas IBLIS...satu penghormatan kpd ko ni belagak.

Kalau ko kata sifu dlm perubatan moden boleh la tak payah mengaji....ni dlm perubatan tradisional, dah tentu lah kena tau mengaji, kalau tak tau mengaji....CONFIRM BOMOH he he he.

Sejak dulu lagi ada ke ko COOL belagak, yg dok cabar sana sini tu sapa, bukan ko ke? Yg dok cabar tahik man dtg mengadap ko, siap betting tu sapa, yg mencabar lawan batinlah, lawan silatlah, lawan debat lah tu sapa belagak?

Yg dok selalu ajak lawan tu sapa kalau bukan ko dan murid2 dungu ko.....yg dok suka memalukan org tu sapa belagak.....org lain ke ko sendiri.....yg suka hina org tu sapa? yg suka meninggi diri bila bercakap tu sapa? yg semua org bawah tapak kaki kiri tu sapa? yg mengaku sifu segala sifu tu sapa? LUPA LAK NAK TANYA, TUAN GURU KO TAK AJAR KE JGN BERLAGAK? EHHH LUPA LAK TOK GURU KO KAN IBLIS.....HE HE HE....

No comments:

Post a Comment